Du er her: Forside / For biblioteker / Nyheder / PRESSEMEDDELELSE : Bibliotekerne dyrker vækstlaget – unsigned artister promoveres

udgivet 26. august 2013

Bibliotekernes digitale musiktjeneste Bibzoom, lancerer nu initiativet Unsigned, som giver danske artister, uden aftaler med pladeselskaber, muligheden for at publicere deres musik online – blandt andet via musikapp’en Bibzoom Radio. Fra i dag kan bands og solister uploade deres musik til Bibzoom, som vil sætte fokus på vækstlaget, det lokale, det smalle og det nye, ved at promovere artisterne digitalt og fysisk i samarbejde med de lokale folkebiblioteker.

”Vi har gang i det rigtige her, har vi ikke?”. Sådan har mange bandmedlemmer spurgt hinanden på et eller andet tidspunkt. Bibzoom hjælper de nye bands på vej, ved at give dem mulighed for at synliggøre deres musik via bibliotekernes musikplatform, som både kan bruges via web, app til mobilen og som download til computeren.

”Konceptet hedder ”Unsigned”, og det henvender sig til unge såvel som mere modne artister, der alle har det tilfælles, at de ikke er udgivet på et musikselskab endnu. Foruden at de kan få musikken med i Bibzoom og blive honoreret på linje med Lady Gaga og U2, så opretter vi også selvstændige artiststationer på mobil app’en Bibzoom Radio, hvor artisterne kan opnå stor synlighed, og hvor de også har mulighed for at dele musikken med en større skare, blandt andet via Facebook, siger hovedredaktør Niels Mark.

Bibliotekerne kan dyrke det ikke-kommercielle
Bibliotekernes musiktjeneste indeholder alt det populære indhold – ”det skal vi kunne tilbyde, da det er bibliotekernes opgave at tilbyde borgerne bøger, musik og film – digitalt såvel som fysisk. Men vi har som biblioteker også en pligt til at formidle den ”lange hale”, siger Morten Fogh, formand for Bibzoom tjenesten.

Hvor de kommercielle aktører i sidste ende måles og vejes på hvor mange streams der ”sælges”, så har bibliotekerne, med en public service musiktjeneste, en pligt til også at formidle det smalle, det lokale og det mere specielle. ”I den forbindelse vil vi også gerne være med til at støtte det vækstlag af kunstnere, som drukner blandt ”top 40” og som repræsenterer nogle stilarter, som ikke nødvendigvis er kommercielt udbytterige i Danmark, f.eks. jazz og metal. Det gælder naturligvis udgivne kunstnere, men også de endnu ”uopdagede” bands og solister skal frem i lyset.

Her har bibliotekerne en unik forudsætning for at kunne formidle musik, på grund af koblingen mellem de digitale og fysiske rum.

”Bibzooms vision er ikke blot at stille digital musik til rådighed Det handler i lige så stor udstrækning om formidling, berigelse og inspiration, og her giver ”Unsigned” konceptet os muligheden for også redaktionelt, at tage fat på og fremhæve nogle af de mange mere ukendte talenter, der findes rundt om i landet. Det glæder vi os rigtig meget til,” fortæller Niels Mark.

Unsigned artister kan allerede fra i dag uploade deres musik på http://upload.bibzoom.dk/. Artisterne skal være medlem af Gramex, og vil modtage afregning for radiostreams og downloads via Gramex og Bibzoom. Læs mere på www.bibzoom.dk om hvordan man kommer i gang med at udgive via bibliotekernes digitale musiktjeneste.

Bibzoom redaktionen vil sætte fokus på de forskellige unsigned bands i de kommende måneder, både via Bibzoom Radio app’en (iPhone og Android), hvor artisterne vil få deres helt egen station, men også via websiden bibzoom.dk, hvor bands har mulighed for at præsentere sig selv med en band profil, billeder og koncertinformation.

BANDUDTALELSER
Jesper Sommer Schjølin, Kurtz: Magnus Strøm Hadamer, StøjStrejke
”"Unsigned" er en af de helt store håndsrækninger til danske musikere. Som band uden for offentlighedens umiddelbare søgelys, er det forfriskende med et initiativ, der opererer på vores præmisser, og som eksponerer os i en kontekst med mere etablerede kunstnere. "Unsigned" er i bund og grund en vitamininsprøjtning til vores egne initiativer, og baner vejen for at flere kan opdage, hvad vi allerede ved: At vi skriver sange, som er værd at lytte til.

Kurtz er et dansk/italiensk rock/pop band, som har eksisteret i 10 år. Vi har en albumudgivelse fra 2008 bag os, og flere af vores numre har været anvendt i en række tv-serier, film og reklamer i ind- og udland.

www.facebook.com/bandkurtz
”Det er en stor ære at være med i Bibzoom unsigned initiativet. Og det er fantastisk at se en public service tjeneste komme ind i kapløbet for at afdække det behov, der ligger i at formidle det ukendte og det nye. Hvis alt går godt for Bibzoom kan det blive en væsentlig mere anarkistisk udgave af P3, hvor sloganet lyder – Du er, hvad du selv finder.”

StøjStrejke er et dansk sproget blues-rock band som består af fire barnsdomsvenner fra Rødovre. Vores ønske er at præsentere en god portion humor og selvironi, mens vi leverer rockvaren usødet og til tider pik-rock brutalt. Musikken er i en danskkontekst inspireret af klassiske danske rockmusikere, så som Johnny Madsen, Gasolin og Steppeulvende.
Would the term: 'bad blooded blues from the bunker' say too much?

Bibzoom kører på tre platforme:
•    Bibzoom på web - www.bibzoom.dk
•    Bibzoom Radio – mobil app til iPhone og Android
•    Bibzoom – desktop app til pc og Mac

Kontaktoplysninger:
Niels Mark, hovedredaktør, Bibzoom. 60 69 38 88.
Nicola Ravden, formand for Bibzoom strategisk udvikling. 2341 1865.
Flemming Munch, områdedirektør på Statsbiblioteket. Økonomisk/juridisk ansvarlig i Bibzoom. 4030 0322.
Morten Fogh, vækst- og udviklingschef, Aabenraa Kommune. Formand for Bibzoom. 2067 4144.

Vil du eksponere din egen udgivede musik via Bibzoom Radio så skriv til: radio@bibzoom.dk

Fakta om Bibzoom:
Bibzoom er bibliotekernes digitale public service musiktjeneste
Bibzoom er et nationalt samarbejde og fungerer som bibliotekernes fælles platform for musik og musikformidling
Musikformidlingen på Bibzoom leveres af kulturredaktører fra hele Danmarks musikbiblioteker, musikblogs og musikmedier
Bibzoom indeholder al den musik, du elsker, og 10 millioner andre numre.