Du er her: Forside / For biblioteker / Nyheder / PRESSEMEDDELELSE: Bibliotekernes musiktjeneste Bibzoom har fået tag i danskerne

PRESSEMEDDELELSE: Bibliotekernes musiktjeneste Bibzoom har fået tag i danskerne

Pressemeddelelse d. 7. november 2012

En god blanding af formidlende artikler, niche materiale man ikke kan finde andre steder og populærmusik fra ind- og udland har fået danskerne til at bruge bibliotekernes digitale musiktjeneste Bibzoom. Siden juni, hvor tjenesten blev relanceret i nyt design og format, er mere end 4,5 millioner musiknumre blevet downloadet og flere hundredetusinde artikler læst.

”Hvordan understøtter bibliotekerne bedst muligt danskernes interesse for musik og musikalsk viden? Hvordan skaber vi en platform, der kan bremse ulovlig download af musik og hvordan sikrer vi en fri og lige adgang for alle danskere i henhold til public service-forpligtelsen? Hvordan skaber vi en interessevækkende platform som kan bruges i undervisnings øjemed og til privat fordybelse?”. Det var spørgsmålene, som førte til lanceringen af et nyt Bibzoom i juni måned. Med download i høj hastighed og masser af formidling om alt fra jazz til rock har Bibzoom fået tag i danskerne:

”Vi er rigtig glade for, at brugerne har taget Bibzoom til sig. Vi har arbejdet hårdt på at få masser af formidlende og perspektiverende indhold, som gør danskerne klogere på musikken. Samtidig med at vi, i henhold til biblioteksloven, stiller musik til rådighed på frie og lige vilkår for danskerne. Ligesom tjenesten fungerer som et ekstra element i forhold til, at tænke musik ind i undervisningen.” siger Flemming Munch fra Statsbiblioteket, der er økonomisk og juridisk ansvarlig for Bibzoom.

Nye aftaler og samarbejde med musikselskaberne
Hos Bibzoom glæder man sig desuden over et godt samarbejde med musikselskaberne og de kommercielle tjenester på markedet for musik. I forbindelse med relanceringen af Bibzoom opstod der en debat om samspillet mellem bibliotekernes public service tilbud og de kommercielle tjenester:
”Jeg synes, vi har fundet ind i et rigtig fint samarbejde igen. Vi har fået løst nogle af de misforståelser, der opstod i kølvandet på relanceringen af Bibzoom, og al musikken er fortsat tilgængelig. Vi oplever desuden forståelse fra både musikselskaberne og de kommercielle tjenester for, at Bibzoom udfylder en vigtig public service-rolle i forhold til formidlingsdelen og det smalle materiale,” siger Flemming Munch, som samtidig hæfter sig ved, at Bibzoom ikke er en trussel mod de kommercielle selskaber:

”Det er vigtigt at understrege, at Bibzoom kun står for ca. 4 % af det digitale musikmarked i DK, og derfor skal ses som et positivt supplement til de kommercielle tjenester, og ikke som en trussel. Samtidig, og det vil jeg gerne sige højt, så er vi i Bibzoom også helt indforstået med, at de kommercielle tjenester funktionsmæssigt kan tilbyde noget, som Bibzoom ikke kan, og det er helt som det skal være. Det vigtigste er at vi sammen løfter og styrker interessen for musik på en måde, så alle parter er tilfredse,” siger Flemming Munch og fortsætter:

”Bibzoom betaler desuden nogle høje rettighedspriser til kunstnerne og rettighedshavere, og det har vi det faktisk fint med. Vi er også sat i verden for at mindske ulovlig download, og så er det vigtigt, at kunstnere og rettighedshavere får nogle af de bedste mulige vilkår, markedet tilbyder,” slutter Flemming Munch.

Kontaktoplysninger:

• Flemming Munch; Områdedirektør Statsbiblioteket. Økonomisk og juridisk ansvarlig @ fm@statsbiblioteket.dk– 40 30 03 22

• Nicola Ravden, Formand for Bibzooms Strategiske Udviklingsgruppe
nr@statsbiblioteket.dk – 23 41 18 65

Bibzoom er bibliotekernes digitale musiktjeneste. Bibzoom er styret af et konsortium bestående af repræsentanter fra hhv. Odense Centralbibliotek, Herning Bibliotekerne, Aabenraa Bibliotekerne, Det Kongelige Bibliotek og Statsbiblioteket. Statsbiblioteket er juridisk og økonomisk ansvarlig. Formandskabet ligger hos Aabenraa Bibliotekerne.

Fakta:

• Biblioteksloven § 1
Folkebibliotekernes formål er at fremme oplysning, uddannelse og kulturel aktivitet ved at stille bøger, tidsskrifter, lydbøger og andre egnede materialer til rådighed, herunder musikbærende materialer

• Bibzoom-tal fra juni til oktober:
Mere end 4.500.000 musikdownloads
Mere end 100.000 læste artikler/lytteguides
Mere end 500.000 besøg på www.bibzoom.dk

• Bibzoom rummer alt fra de nyeste hits til Mozart. I alt findes der mere end 10 mio. musiknumre, og antallet øges hele tiden

• Musik, der hentes på Bibzoom, afregnes i overensstemmelse med pladeselskaberne og KODA (musikernes og komponisternes organisation).

• I en kort kampagneperiode er tjenesten frit tilgængelig for alle danskere. Herefter er det eneste, du skal bruge, det samme login, som du bruger, når du låner bøger på dit bibliotek (har du ikke et, kan du få det gratis ved henvendelse på dit nærmeste bibliotek).

• Teknisk fungerer Bibzoom som en applikation på din computer (PC eller Mac), hvor du kan afspille al den musik du ønsker – når du vil og så ofte du vil.

• Bibzoom indeholder også et særligt ”World” univers med musik, Bollywood film og e-bøger på en række fremmedsprog (arabisk, tyrkisk, persisk m.fl.). Endeligt omfatter Bibzoom kulturuniverset "Kulturskatte" med et helt unikt indhold af danske kulturperler.

• Bibzoom Shuffle er en Android baseret radioservice.

• Bibzoom er et nationalt samarbejde og fungerer som bibliotekernes fælles platform for musik og musikformidling.

• Musikformidling på Bibzoom leveres af musikredaktører fra landets musikbiblioteker, og er med til at gøre danskerne musikalsk klogere og mere nysgerrige.