Du er her: Forside / For biblioteker / Nyheder / Pressemeddelelse: Gratis værktøj til fællessang

Pressemeddelelse: Gratis værktøj til fællessang

Udgivet 3. september 2014

Download pressemeddelelsen >> (pdf)

Fællessang styrker sammenholdet og lykkefølelsen, og Spil Dansk leverer sammen med Bibzoom en virtuel gør-det-selv-løsning, så alle uden videre kan komme i gang med at synge.

Vi bliver gladere, når vi synger fællessang og spiller musik, og det giver en stærk sammenhængskraft i sanggruppen – og i hele samfundet.

Det har ny forskning bevist. Og det har danskere og andre nationaliteter vidst i århundreder. Fællessang var f.eks. med til at styrke det danske sammenhold ved besættelsen under 2. verdenskrig, hvor en sang som ”Altid frejdig, når du går” blev brugt som en emotionel og trodsig protest mod undertrykkelsen. De baltiske lande – Estland, Letland og Litauen – mødtes til masse-fællessang og vred sig fri af kommunismen under den såkaldt syngende revolution i 1987-1991. Fællessang har fået ny medvind i Danmark, hvor gamle og nye sange tages op ved morgen/fyraftens-sang på skoler og arbejdspladser.

Bibzoom bakker op
Spil Dansk og Bibzoom sørger for, at det bliver nemmere end nogensinde at komme i gang. Man skal bare besøge spildansk.dk eller bibzoom.dk, hvor man kan få tekst og musik til 14 vidt forskellige danske sange. Det er helt gratis at benytte tilbuddet. Afspil musikken fra en af hjemmesiderne, print teksterne, og syng løs. Spil Dansk og Bibzoom har sørget for, at alt er lovligt. Der er tale om 14 sange, som kan synges i de 14 uger frem til (og et par uger efter) Spil Dansk Dagen torsdag den 30. oktober 2014.

Blandt de 14 sange er den bittersøde evergreen ”Hvorfor er lykken så lunefuld” komponeret af Karen Jønsson og med tekst af Carl Viggo Meincke. Lars H.U.G. revitaliserede sangen med en flot udgave på albummet ”Blidt over dig” (1992). Man kan næppe heller undgå at blive berørt, hvis man synger ”Hvem sidder der bag skærmen”. Visen handler om den stakkels Jens Vejmand, der hugger vejsten, men kun får et faldefærdigt træbræt på sin grav, da han dør nedbrudt efter et hårdt arbejdsliv. Hvis nogen dansk sang har betydet en masse for bedre arbejdsforhold og mindre ulighed i det danske samfund, må denne sang indtage førstepladsen. Teksten er af Jeppe Aakjær og musikken af Carl Nielsen.

Endelig er der ud af en helt anden tangent musik og tekst til ”Barbie Girl” med Aqua. En finurlig-ironisk og melodisk perle fra 1997, som satte dansk musik på verdenskortet. De øvrige sange er: ”Det er sommer, det er sol og det er søndag”, ”Anemonesangen”, ”Sensommervise”,  ”I Skovens dybe, stille ro”, ”De smukke unge mennesker”, ”Udenfor sæsonen”, ”Danmarkssangen”, ”God morgen lille land”,  ”I østen stiger solen op”, ”Jeg plukker fløjlsgræs” og ”Right Next to the Right One”.

Sange slår traileren
Ricco Victor, direktør for Spil Dansk:
”Det har ikke været muligt at forlænge P4-traditionen, så vi har i stedet lanceret ”Danmarks Fællessang 2014” i samarbejde med Bibzoom. Vi præsenterer dermed et tilbud, som forhåbentlig får endnu flere til at synge fællessang over en lang periode - og ikke kun i 27 minutter én dag. Vores fællessang-tilbud er ikke længere primært henvendt til skoler, som det har været det i de foregående år. Nu er det for alle danskere, og forhåbentlig vil det blive taget op alle mulige steder: arbejdspladser, skoler, foreninger, kor, ældrecentre, gymnasier osv. Man kan også begynde et møde med at synge sammen. Man kan samles om fællessang før skoledagen, fodboldtræningen eller yoga-timen – eller som en festlig start på fredagsbaren,” siger Ricco Victor. Han lover, at fællessang er kommet for at blive. ”Kristeligt Dagblad bad for nylig online-læserne om at udpege ”10 ting, der skabte Danmark”. Vinderen blev Højskolesangbogen, som gav baghul til f.eks. traileren, Christiania-cyklen og Margretheskålen. Vores sangskat, ny som gammel, er en fantastisk fælles-reference for vores identitet som danskere,” siger Ricco Victor.

Niels Mark, hovedredaktør for Bibzoom, supplerer: ”Jeg ser det som en vigtig opgave for bibliotekerne og dermed for Bibzoom at være med til at sætte fokus på den danske sangskat. Ikke mindst i Internet-alderen hvor musikkonsumption bevæger sig mere og mere i den globale retning, er det vigtigt at vi husker at holde fast i den danske musiktradition”.

Fakta om Spil Dansk Dagen

• Spil Dansk Dagen er årets store festdag for dansk musik og musikliv, og i år foregår det torsdag den 30. oktober. Der er også arrangementer i hele uge 44.
  • Der sker noget overalt i landet: på skoler, sygehuse, spillesteder, virksomheder, biblioteker, kirker, kulturhuse m.m.
  • Det er ikke en forudsætning, at der synges på dansk eller at musikerne er danskere – blot at der er tale om musik skabt af danske komponister eller sangskrivere.
  • Kunstnere og arrangører er en blanding af professionelle, amatører, frivillige og lokale ildsjæle.
  • Spil Dansk Dagen blevet Danmarks største musikbegivenhed i al sin bredde og mangfoldighed, og formålet er at udbrede, udvikle og dermed sætte fokus på dansk musikkultur.
  • En lang række radiostationer spiller lutter dansk musik. I 2013 medvirkede DR og mere end 30 lokalradioer.
  • Spil Dansk Dagen er i 2014 relanceret som selvstændig enhed med ny ejerkreds bestående af Danske Populær Autorer, Dansk Musiker Forbund, Dansk Artist Forbund, Koda og Dansk Musikforlæggerforening.
  • Spil Dansk Dagen har foreløbig lavet aftale om direkte samarbejde med 25 Spil Dansk Kommuner over hele landet.
  • Mere om Spil Dansk Dagen, bl.a. de nyeste arrangementer: www.spildansk.dk

Fakta om Bibzoom

• Bibzoom er bibliotekernes digitale musiktjeneste
  • Bibzoom leverer artikler, podcasts, musikguides, anmeldelser af musik og film
  • Bibzoom sætter skarpt fokus på musik fra den spirende danske musikalske undergrund
  • Bibzoom samarbejder med musikfagfolk fra landets biblioteker og med øvrige dele af musikbranchen for at guide dig kyndigt gennem festivaler, musikalske begivenheder, bands og musikgenrer.

Kontakt:
Yderligere oplysninger, kontakt:
Ricco Victor, direktør for Spil Dansk Dagen.
Direkte nummer: +45 20 46 79 13, mail: ricco@spildansk.dk,
webside (bl.a. med gratis pressefotos): www.spildansk.dk

Niels Mark, hovedredaktør v. Bibzoom.
Direkte nummer: +45  60  69  38  88, mail: redaktionen@bibzoom.dk,
webside: www.bibzoom.dk