Du er her: Forside / Om biblioteket / Pressemeddelelser / Lektiehjælpere bliver klædt på til digital læring

Lektiehjælpere bliver klædt på til digital læring

Lektier Onlines frivillige lektiehjælpere får opgraderet deres værktøjskasse, når de får adgang til alle Clio Onlines digitale læringsmidler, som de kan bruge i bestræbelserne på at hjælpe folkeskoleelever med lektier og studiestøtte.

Danmarks største online lektiehjælp baseret på frivillighed og Danmarks største digitale undervisningsforlag har indgået en ny aftale, der giver alle Lektier Onlines frivillige adgang til Clio Onlines store katalog af digitale materialer til grundskolen.

Hos Lektier Online projektet peger Erik Hofmeister på, at samarbejdet bliver en stor hjælp til projektets mange lektiehjælpere.

”For os betyder samarbejdet med Clio Online, at vi kan give vores dygtige lektiehjælpere de bedst mulige vilkår, når de sidder og yder lektiehjælp til børn og unge i vores call centre. Fordi Clio anvendes af 90 % af landets folkeskoler, kan elever og frivillige arbejde med udgangspunkt i de samme online materialer og hjælpeværktøjer, og det ser vi som en stor styrke”, udtaler Erik Hofmeister, der er områdeleder på Statsbiblioteket og overordnet projektansvarlig for Lektier Online.

Adgang til 25 læringsportaler til 15 fag
Aftalen mellem Clio Online og Lektier Online betyder i praksis, at lektiehjælperne får fuld adgang til alle Clio Onlines læringsportaler som fx Danskfaget, Tyskfaget, Engelskfaget og NaturTeknologifaget.

Udover at kunne tilgå de samme materialer som eleverne, får lektiehjælperne også en udvidet læreradgang, hvor de kan finde ekstra værktøjer og inspiration til at kunne hjælpe eleverne bedst muligt videre.

Hos forlaget, der står bag portalerne, er man glad for at kunne hjælpe med at klæde nogle af landets bedste lektiehjælpere på:

”Lektier Online er et godt tiltag, og vi er rigtig glade for, at vi kan være med til at bakke op om de frivillige, der hver dag sidder for at gøre en forskel for de elever, der har brug for hjælp til deres lektier”, forklarer kommunikations- og marketingchef, Thomas Overholt Hansen.

Fakta om Lektier Online

• Lektier Online har eksisteret siden 2010.
  • Lektier Online har hjulpet over 17.000 børn og unge med lektierne.
  • Lektier Online har ca. 450 frivillige lektiehjælpere på landsplan fordelt på call centre i landets største studiebyer.
  • Lektier Online er hjælp til de børn og unge, der har brug for ekstra støtte efter skoletid.
  • Lektier Online har særligt fokus på at yde lektiehjælp til udsatte børn og unge samt til elever fra udkantsområder.
  • Lektier Online hjælper også gymnasieelever fra ca. 20 af landets gymnasier. -Lektier Online drives af Statsbiblioteket samt en styregruppe med repræsentanter fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling samt Kulturstyrelsen.
  • Lektier Onlines indsats målrettet folkeskoleelever er finansieret af Satspuljemidler frem til udgangen af 2017.

Om Clio Online

• Clio Online er Danmarks største digitale undervisningsforlag. Clio Online udvikler digitale læringsportaler og undervisningsmidler til grundskolen. 90 % af alle Danmarks grundskoler har i dag et årligt abonnement på en eller flere af Clio Onlines læringsportaler.

For yderligere information

Pernille Holm Lindhardt, projektkoordinator Lektier Online:
phl@statsbiblioteket.dk, 8946 2238

Thomas Overholt Hansen, kommunikations- og marketingchef, Clio Online, toh@clioonline.dk, 3160 6016