Du er her: Forside / For biblioteker / Nyheder / A.P. Møllerfonden giver 4,5 mio. kr. til online lektiehjælp for Gymnasieelever

A.P. Møllerfonden giver 4,5 mio. kr. til online lektiehjælp for Gymnasieelever

Udgivet 18. marts 2014

PRESSEMEDDELELSE:

Download pressemeddelelsen som pdf >>

Danske gymnasieelever får snart mulighed for gratis adgang til lektiehjælp på nettet. A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal har netop givet Statsbiblioteket tilsagn om støtte til en national udrulning af Lektier Online med i alt 4,5 millioner kr. i løbet af de næste tre år.

- Vi er utroligt stolte over, at A.P. Møller Fonden vil betænke ’Lektier Online Gym’ med et beløb af den størrelse. Vi får mulighed for at bygge bro mellem gymnasieelever og de universitetsstuderende, der som frivillige lektiehjælpere også bliver rollemodeller for de unge, siger Statsbibliotekets direktør Svend Larsen.

Lektier Online blev oprindelig etableret i 2010. Dengang var målgruppen
udsatte unge i 6.-10. klasse. Nu er målet lige adgang til lektiehjælp for alle unge uanset baggrund.

Områdedirektør på Statsbiblioteket, Flemming Munch, der har hovedansvaret for Lektier Online, er begejstret for støtten til den nationale udrulning. ”I disse år er der fokus på, hvordan vi bedst muligt udvikler relevante og moderne velfærdsydelser. Koblingen mellem uddannelsessteder, biblioteker og ikke mindst de frivillige lektiehjælpere har vist sig at være et yderst værdifuldt koncept”, fortæller Flemming Munch.

Også Gymnasieskolernes Lærerforening har anbefalet en national udrulning af
’Lektier Online Gym’ i forbindelse med ansøgning til fonden. Statsbiblioteket ser derfor nu frem til et godt og konstruktivt samarbejde med gymnasierne.

Desuden giver nye partnere som Aalborg Universitet og Syddansk Universitet deres opbakning.

Ambitionen er, at der i 2016 vil være 50 gymnasier, der tilbyder online lektiehjælp, og at der er gennemført 20.000 lektiehjælpssessioner. De bevilgede midler skal bruges til at rekruttere og uddanne 300 nye frivillige og ikke mindst til en videreudvikling af den tekniske platform www.lektier-online.dk.

For yderligere oplysninger
Direktør Svend Larsen, sl@statsbiblioteket.dk, 8946 2221 / 2425 9370