Du er her: Forside / For biblioteker / Nyheder / Bibliotekerne ser fremtiden i øjnene – integration 2.0

Bibliotekerne ser fremtiden i øjnene – integration 2.0

21. januar 2009 - Nettets mange interaktive muligheder er på dagsordenen, når Statsbiblioteket holder konference torsdag 22. januar 2009. Læs pressemeddelelsen...
Bibliotekerne ser fremtiden i øjnene – integration 2.0

Smil på læben hos deltagere ved en tidligere "Integraion og Biblioteker-konference".

PRESSEMEDDELELSE: Nettets mange interaktive muligheder er på dagsordenen, når Statsbiblioteket holder konference torsdag 22. januar 2009.

”Når vi interagerer online på tjenester som Facebook og YouTube vurderer vi ofte hinanden efter nogle helt andre parametre, end vi gør i det fysiske rum. Det giver fantastiske muligheder for integration og formidling”. Det fastslår Jacob Bøtter, der er blandt oplægsholderne på konferen-cen.

Det er 4. gang Statsbiblioteket inviterer til konference i Eigtveds Pakhus i København under overskriften ”Integration og Biblioteker”. Dette område har oplevet stigende fokus de senere år, fordi en række projekter med integration som overskrift er blevet prioriteret i bibliotekssek-toren.

Jacob Bøtter får blandt andre følgeskab af samfundsdebattør Klaus Rothstein, der taler om bibliotekets rolle som brobygger mellem det han kalder det ”indforståede” samfund og de ”uden-forstående” borgere. Fra London fortæller direktør, Terry Stokes, om sin erfaring med både udvikling og rådgivning af en række organisationer på it-området.

Ved konferencen bliver deltagerne også præsenteret for FINFO.dk som er den eneste flerspro-gede netportal i DK, som bygger på et omfattende samarbejde mellem forskellige organisationer samt i pausen for pilotprojektet ”Lektier Online”, der som navnet fortæller, tilbyder lektiehjælp via nettet.

Dagen afsluttes med et indspark fra Anne Marie Helger, der giver sit bud på hvordan man løf-ter formidling på tværs…

Konferencens formål er at give yderligere inspiration til bibliotekernes mulighed for at understøt-te deres arbejde på integrationsområdet. For at følge med udviklingen, må sektoren løbende forny sine tjenester, for ikke bare at bevare men også udbygge positionen som central aktør på området. Peter Skaarup (MF), Dansk Folkeparti, og medlem af folketingets integrationsudvalg, åbner konferencen.

Konferencens arrangør er BiblioteksCenter for Integration, der er en sektion af Statsbiblioteket. Yderligere oplysninger kan fås hos undertegnede på telefon 40 30 03 22 eller på email: fm@statsbiblioteket.dk

Læs mere på statsbiblioteket.dk/sbci

Flemming Munch