Du er her: Forside / For biblioteker / Nyheder / PRESSEMEDDELELSE: Online lektiehjælp til anbragte børn

PRESSEMEDDELELSE: Online lektiehjælp til anbragte børn

Udgivet 15. april 2013

Mange anbragte børn er en særlig udsat gruppe, som ikke klarer sig tilstrækkeligt i folkeskolen til at gennemføre folkeskolens afgangsprøver og dermed heller ikke kommer i gang med en ungdomsuddannelse efterfølgende. Lektier Online er et tilbud om personlig lektiehjælp på nettet til unge fra udsatte boligområder. Nu bliver det også et tilbud til anbragte børn på foreløbig fem skoler som et pilotforsøg.

En livline til succes med lektierne
Lektier Online indgår nu et samarbejde med foreløbig fem skoler med anbragte børn om et pilotprojekt, hvor de anbragte børn, der går i 6.-10. klasse, får tilbud om at benytte lektier-online.dk og få personlig online lektiehjælp fra en frivillig lektiehjælper i fagene dansk, matematik, og engelsk fem dage om ugen. Pilotforsøget skal afprøve, hvorvidt et online lektiehjælpstilbud kan være en støtte for disse børn som supplement til deres skolebehandlingstilbud.

Anbragte børn klarer sig ikke tilstrækkeligt i folkeskolen
Omkring 2000 anbragte børn undervises på skoler, der drives af og på døgninstitutioner og opholdssteder. Mange af de anbragte unge er særligt udsatte, også når det gælder skolelivet. Det er unge, som har et omtumlet skoleforløb med sig i bagagen, måske er blevet sparket ud af op til flere skoler og er håbløst bagud fagligt i forhold til at klare sig igennem folkeskolen.

Landsforeningen af Opholdssteder, Botilbud og Skolebehandlingstilbud (LOS) organiserer omkring 200 private anbringelsestilbud med interne skoler. Geert Jørgensen, direktør for LOS, udtaler om samarbejdet med Lektier Online: Mange af de anbragte unge har i løbet af deres forholdsvis unge liv mødt mange professionelle voksne med forskellige professionelle tilbud om hjælp og støtte. Lektier Online baserer sig på frivillighed, og det, at de udsatte unge får mulighed for at møde nogen andre unge, der frivilligt vil hjælpe dem, det tror jeg kan være en stor styrke.

Pilotprojekt skal afprøve muligheder
Et pilotprojekt omkring udvidelse af målgruppen for Lektier Online til også at omfatte anbragte børn, skal afprøve muligheder og begrænsninger i online lektiehjælp til denne målgruppe. Flemming Munch, områdedirektør på Statsbiblioteket og ansvarlig for Lektier Online ser det som meget positivt, hvis Lektier Online også kan vise sig at være til gavn for anbragte børn: Lektier Online har succes med at hjælpe børn og unge fra udsatte boligområder. Anbragte børn er en anden udsat gruppe, som står overfor de samme udfordringer i forhold til at klare sig igennem folkeskolen. Og kan vi genbruge successen her, er det jo kun positivt.

Pilotprojektet varer foreløbig fra medio april og frem til sommerferien, hvor der efterfølgende vil blive samlet op på erfaringerne og vurderet på perspektiverne.

Om Lektier Online
Lektier Online understøtter regeringens målsætning om, at mindst 95 %. af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse i 2015. Den primære målgruppe er unge i 6. til 10. klasse bosat i udsatte boligområder. Lektier Online er finansieret af satspuljemidler bevilget til Kulturstyrelsen, Ministeriet for Børn og Undervisning og Statsbiblioteket, som udgør styregruppen for projektet. Statsbiblioteket er ansvarligt for projektledelse og gennemførelse.

Projektet har været i gang siden juni 2009 og har bevilling frem til og med 2014.

For mere information:
Læs mere på Statsbiblioteket.dk - lektier-online samt www.lektier-online.dk